Tiistaina sitten pääsin tänne, Tukholman kautta. Hampurin äksidentti olikin varmaan taustalla siinä, ettei haluttu mitään ylimääräisiä riskejä ottaa..luulisin. Mutta aika menoa oli lento tiistainakin. Torkuin koko matkan ja heräsin vähän ennen laskua. Ihmettelin mistä huono olo johtuu, mutta ilmeisesti koko kyyti oli ollut hieman pomppuista, koska lasku sitä ainakin oli. Kone pudotti korkeutta ihme hyppäyksin niin, että mahanpohjassa asti tuntui. Minkään sortin lentokammoa minulla ei ole, mutta olipahan ensimmäinen kerta kun oli jokseenkin hutera olo matkalaukkua odotellessa.

***

Kevään kurssit näyttävät tältä:

Analyse financière, 4 ECTS - rahoitusanalyysi, lasketaan yrityksistä annettujen tietojen (tase, tuloslaskelma, annexe...) perusteella tunnuslukuja ja analysoidaan yrityksen tilannetta ja mistä luvut johtuvat
Comptabilité de gestion, 2 ECTS - Sisäinen laskentatoimi
Techniques quantitatives de gestion, 2 ECTS - kurssilla käydään läpi erilaisia optimointitekniikoita, esim. lyhimmän polun menetelmä, kustannusten minimointia ja määrän maksimointia..ei aavistustakaan mitä menetelmät ovat suomeksi :)
Microeconomie, 2 ECTS - Mikroekonomiaa, jostain syystä paljon tylsempää kuin makroekonomia..en ymmärrä kurssin pitäjän puheesta juuri mitään
Science and Technology - humanistihömppää englanniksi meille guruille, kurssilla luetaan englanniksi eri filosofien (Kant, Hobbes, Rousseau, Freud ja muut homeiset kumppanit) kirjoituksia ja joka kerralla keskustellaan, että mitenkä tämä harmaahapsi on määritellyt ihmisen. Ymmärrän kyllä kurssin tarkoituksen, joka on kai saada meidät ajattelemaan tämän manager/engineer-laatikon ulkopuolellakin ja joka periaatteessa on mielestäni ihan hyvä mutta sanonpahan vain, että siihen on syy, miksi meikäläinen on insinööri.
Francais pour les étrangères, 2 ECTS - ranskaa vaihtareille, jatkoa syksystä
ja tähän päälle ehkä vielä Introduction à l'entreprenariat - johtatus yrittäjyyteen, 2 ECTS. Jos jaksaa... turha näistä mitään ylimääräistä stressiä on ottaa.

Njotta tällaista täällä pakerretaan tällä hetkellä.